Nykyisin käytetään yleisesti kierrätysovia vanhojen
talojen entisöinnissä, ja ongelmaksi muodostuu usein se ettei karmeja
ole viitsitty purkaa mukaan. Näitä neuvoja soveltamalla saa rakennettua
vanhan peilioven arvolle sopivan karmin.
Tässä näytetyt työmenetelmät
ovat niitä perinteisimpiä, mutta samaa ideaa soveltaen saa sirkkelillä
ja konehöylälläkin kelvollisen karmin. Älä siis lue liian syvä ryppy
otsalla, ei ole välttämätöntä höylätä kyntteitä käsin, jos ne saa
tehtyä sirkkelillä. Sirkkelikyntteessä vaan pakkaa näkymään terän
jäljet, joten sirkkelilläkin tehty kynte kaunistuu huikeasti kun sen
siistii simssihöylällä.
Helpoimmalla
karminteossa toki pääsee, jos käyttää valmiiksi höylättyä karmilautaa
sahalta. Tässä on kuitenkin pari merkittävää ongelmaa: vanhat ovet
eivät ole vakiopaksuisia, joten kynte ei välttämättä satu oikein.
Toisekseen puutavaraliikkeen karmilauta on höylätty pyöreäkulmaiseksi,
ja tämä näyttää tökeröltä vanhassa talossa. Eikäpä vanhan talon
paksuihin seiniin löydy karmilautaa sahalta muutenkaan. Tässä siis
pikaohjeet karmintekoon alusta asti, sovella itse käyttämäsi menetelmän
mukaan.
Otetaan riittävän leveä mäntylankku
kunnollista sydänpuuta ja kavennetaan siitä aihio. Tässä tapauksessa
ovi tuli ohueen väliseinään, jolloin samasta 200 mm lankusta sai
molemmat karmipuut. Tehdään höylätavara perinteiseen tapaan ensin
rouhintahöylällä ja sitten penkki- ja pitkähöylällä.
Kynte
höylätään penkkisimssillä. Siinä ei ole kiinteitä ohjureita, ohjaimena
toimii vain suorareunainen rima jonka sivu ohjaa höylää. Kyntteen
syvyys merkitään karmipuun kylkeen suuntaispiirtimellä.
Itse
höyläys tapahtuu hiukan eri tavalla kuin normaali pinnan höylääminen.
Sen sijaan että höylää työnneltäisin käsivoimin, käsivarret tuetaan
vartaloon kiinni ja käytännössä kävellään karmilautaa päästä päähän.
Tällä tavoin kädet eivät väsy ja kerralla voi ottaa hyvin vahvaa
lastua. Lastuja tulee jonkin verran, säästä ne uunin sytykkeiksi tai
joulupaketin fylliksi. Omalta kohdaltani niitä tulee paljonlaisesti,
niin että lähinnä pakkaavat menemään kakluunin sytykkeiksi.
Seuraavaksi
taltataan nurkkaliitokset. Modernien ovien kanssa näkyy että nurkasta
otetaan vain pieni kulma pois ja kootaan karmi liimalla ja parilla
ruuvilla. Tätä ei todellakaan kannata käyttää perinteisten raskaiden
peiliovien kanssa, koska nurkka ei kestä pitkään. Peiliovi painaa
moninkertaisesti pahvioviin verrattuna, joten ei kannata urheilla
asialla. Kaikkiin peiliovien karmeihin pitäisi tehdä jonkinlainen
sormiliitos vähintään kolmella sormella, jotta nurkka kestää. Tässä
tapauksessa tein ylänurkan neljällä sormella, vaikka liitoksesta tuli
vähän ahdas. Toisaalta kyntteen sai sovitettua nätisti sormien puoleen
väliin.
Liitokset merkitään ensin pareittain, merkitään
poistettavat osat molempiin puoliin ja sahataan auki viivan
hukkapuolelta. Suurin osa hukkapuusta poistetaan joko järeällä
reikätaltalla tai poraamalla. Viimeistely hoidetaan veistämällä hyvin
terävällä viimeistelytaltalla.
Nurkkaliitoksia
tehdessä pitää tietysti päättää käyntiväli, eli rako joka syntyy karmin
ja oven väliin. Käyntiväli on oville usein 3 mm, eli oven ja karmin
väliin pitää jäädä ympäriinsä 3 mm rako. Yleisesti ottaen on parempi
jos et maalaa ovea ennen karmin asennusta, koska oven sovittaminen
höyläämällä on sillä tavoin helpompaa. Jos ovi ei ole maalattu, niin
tee käyntivälistä mieluummin aavistuksen verran ahdas ja sovita ovi
sitten kohdalleen.
Koska kyseessä oli kylppärin ovi,
kynnyksestä tuli tarkoituksella vähän horisko. Kynnyksen väliin jää
suljettunakin vähintään puolentoista sentin rako, jotta kylpyhuoneeseen
tulee korvausilmaa. Omituisen muodon takia oli kuitenkin viksumpaa
jakaa liitos vain kolmeen sormeen, jolloin pystypuun alapäähän tuli
vähän monimutkaisempi loveus. Viimeisessä kuvassa näkyy vielä yksi
keino hukkapuun poistoon liitoksesta: ylimääräisen voi sahata pois
ohutteräisellä lehti- tai kaarisahalla. Tässä tapauksessa syy
sahaukseen oli se että lämpökoivu sälööntyy helposti ja reikätaltalla
hakkaaminen olisi voinut särkeä kynnyksen.
Karmin
kokoaminen on helpointa lattialla, tai tietysti riittävän isolla
pöydällä jos sellainen on tarjolla. Myönnytyksenä modernille ajalle
nurkkiin kannattaa porata reiät ja upotukset pitkille ruuveille
molempiin suuntaan. Jos sormet ovat kapeita, niin reunimmaisiin sormiin
ei kannata laittaa ruuveja halkeamisvaaran vuoksi. Liimaa en yleensä
käytä tällaisissa liitoksissa, sitä ei ole ennenkään tarvittu. Liitos
pysyy kuosissaan hyvillä sovitteilla, ei liimalla. Muista aina porata
sekä alkureikä että upotus myös itseporaaville ruuveille, koska muuten
voit halkoa sormet. Erityisesti upotus on tärkeä, tee se vaikka
kymppimillin poranterällä jos et omista upotusterää.
Viimeiseksi
sitten saranoiden asennus. Helpoimmin tämä käy kun tämmäät oven juuri
oikeaan paikkaan karmia ja merkkaat saranan paikan sekä oveen että
karmiin yhtä aikaa. Tähän riittää ihan vain saranan korkeusaseman
merkkaaminen, muuta ei tarvita. Saranoiden etäisyys nurkista on yleisen
nyrkkisäännön mukaan ensimmäisten kahdeksasosien kohdalla, jos muut
syyt eivät määritä paikkaa. Tässä ovessa ylä- ja alapeilien
mittasuhteet ovat sellaiset, että saranat näyttävät tasapainoisilta,
kun niiden keskiviivat ovat peilien keskiviivalla. Merkkaa paikka
mahdollisimman ohuella viivalla, tässä on selvyyden vuoksi vähän paksu
jälki.
Saranointi
käy sukkelaan: ensin piirretään saranan paikka karmiin. Saranakohta
tulee merkitsemäsi viivan tasalle ja saranan paikka oven
syvyyssuunnassa laitetaan silmällä. Saranan lehdessä on taite, jonka
kohdalle sarana asettuu. Toisen saranan syvyyssuuntainen paikka
merkitään mittaamalla tästä siten että myös syvyyssuunnassa syntyy 2 mm
käyntiväli. Mitta lasketaan kyntteen pohjasta (ja kyntteen pohjaan
tulevasta oven reunasta) ylöspäin.
Sen
jälkeen lyödään viivat auki mahdollisimman leveällä taltalla. Talttaa
tässä vaiheessa viivojen sisäreunaa pitkin. Sen jälkeen taltataan
upotuksen pohja. Tähän pitää olla terävä taltta ja hyvä käsi tai sitten
pieni ”mummunhammas” eli pohjahöylä. Katso höyläartikkelista kuvat
tästä. Vasta kun olet taltannut upotuksen pohjan niin talttaa varovasti
upotus oikean kokoiseksi.
Ja sitten vielä muistutus:
perinteiset saranat asennetaan uraruuveilla, jotka istuvat kauniisti
saranan upotukseen. Jos et saa hankittua uraruuveja, niin kittaa
ristiura- tai torx-ruuvit umpeen ja maalaa yli. Ovi on kuitenkin paljon
auki ja saranoista loistavat modernit ruuvit tarttuvat aina vähänkään
asiaa tuntevan silmään. Kittaaminen tietysti kismittää oven purkajaa,
mutta onpahan siinä välissä muutama kymmenen vuotta harmoniaa ja
sielunrauhaa välissä.
Ja
voilá, meillä on sopiva karmi saranoineen. Enää maalaus ja asennus.
Mahdanpa laittaa kuvan karmista paikallaan kunhan se tulee asennettua.
Pekka