Hyvää pensseliä kannattaa varjella, sellainen maksaa saman verran
kuin pikkupurkki maalia tai lakkaa. Pensselin huoltoon kannattaa siis laittaa
vähän aikaa ja ajatusta. Vanhaan aikaan maalarien suhtautumisessa pensseleihin oli
samanlaisia ammattisalaisuuden piirteitä kuin monien muidenkin
ammattilaisten konsteissa ja konstailuissa.
Paljon siitä taisi olla ammattiylpeyden pönkittämistä, mutta pensseli ei ole lainkaan niin yksinkertainen työkalu kuin päältäpäin näyttää. Ja paras pensseli on aina sopivaksi käytetty ja sisään ajettu, ei juuri kaupasta haettu.
Pensselin käyttöönotto
Luonnonharjaspensseliä ei pidä ottaa käyttöön tuosta
vain. Synteettiset, muovikarvaiset pensselit voi hätätapauksessa
laittaa suoraan kaupasta maalipurkkiin, mutta sekään ei ole
suositeltavaa jos haluaa pensselin säilyvän pitkään.
Vanahanajan maalarien tapa pehmittää luonnonharjaspensseliä päivä
tärpätissä tai pellavaöljyssä ennen käyttöä on aivan perusteltu.
Luonnonharjaksen sisällä on onttoa tilaa ja onteloita. Jos pensseli
tökätään suoraan maaliin, maali imeytyy karvan huokosiin ja pesuista
huolimatta jää sinne. Vaikka luulee pesseensä pensselin hyvin,
harjasten sisällä on vielä maalia tai lakkaa ja sen kuivuessa
pensselistä tulee jäykkä ja huono. Pehmityksen tarkoituksena on täyttää
luonnonharjaksen huokoset öljyllä tai tärpätillä ennen kuin pensseliin
laitetaan maalia tai lakkaa.
Myös halvat muoviharjaspensselit vaatimattomampaan työhön kannattaa pesaista vedellä ja kuivata
hyvin ennen käyttöä. Tällä tavalla saadaan kaupassa kertynyt pöly ja
irtoharjakset irtoamaan. Irtoharjaksia voi yrittää irroitella
pyörittelemällä harjaspäätä kämmenkupissa varovasti. Yleisesti ottaen
huonolaatuista pensseliä, josta jää koko ajan karvoja maaliin ei
pitäisi käyttää edes veneen myrkkymaalaukseen. Jälki on huonoa ja maalaus vie
kauan.
Säilytys
Jos pensselin pesee tärpätillä joka lakkauksen jälkeen ja jättää
kuivumaan niin siihen jää usein vähäisiä lakan jäämiä, jotka sitten
varisevat seuraavalla kerralla lakan sekaan pölynä ja näkyvät
epätasaisuuksina pinnassa.
Pensseliä kannattaa säilyttää pineenitärpätissä, pellavaöljyssä,
vernissassa tai näiden sekoituksessa. Sitä ei siis tarvitse pestä
tärpätillä ja kuivata jokaisen maalaus- tai lakkauskerran jälkeen, vaan se vain
suditaan kuivaksi ja laitetaan astiaan, jossa on öljyä. Öljyn on
yletyttävä reilusti harjasten yli, koska jos pinta on edes harjasten
yläpään korkeudella, ilmassa olevalla harjasten osalla öljy kuivuu ja
kovettaa pensselin tyven.
Öljysäilytyksen etuna on, että lakkaamisen jälkeen ei pensseliä
tarvitse pestä millään lailla kunhan pyyhkäisee ylimääräisen lakan pois
ja nakkaa sudin pellavaöljyyn. Sutia ei saa koskaan jättää seisomaan astian pohjalle harjastensa
varaan. Tähän on kaksikin syytä: varsinkin pienempien siveltimien
harjakset taipuvat maatessaan pohjaa vasten. Taipuneet harjakset
törröttävät kuka mihinkin suuntaan eikä sudilla saa enää kunnon jälkeä.
Toinen, vieläkin tärkeämpi syy on, että pohjalle kertyy pölyä ja
maalin- tai lakanjäämiä, jotka tarttuvat pohjalla seisovaan pensseliin.
Jotta harjakset eivät vaurioidu, kannattaa tehdä vähän apuvälinettä
säilytykseen. Pensselien varsiin voi porata pienen reiän, jonka läpi
pujottaa säilytyksen ajaksi jämäkän rautalangan tai muun piikin. Lanka
jää purkin suulle keikkumaan ja suti
roikkuu sen varassa vapaasti öljyssä. Samaan lankaan voi pujottaa
useammankin pensselin. Purkin päällä on hyvä pitää vaikka toista
ylösalaisin käännettyä purkkia pölysuojana. Jos pensseleitä pitää
kuljetella työmaalta tioiselle tai vaikka kodin ja veneen välillä, niin sen voi tehdä vaikka
Minigrip-pussissa johon lirauttaa desin öljyä. Säilytykseen pussi ei
käy, koska sinne menee öljyä niin vähän että se helposti kuivuu ja
pilaa pensselin.
Vanhasta puolentoista litran limsapullosta saa näppärästi pensselinsäilytysastian. Pullo katkaistaan hartian kohdalta. Yläosasta tulee mainio pölysuoja, kun sen alareunaan sahaa neljä viiltoa jotka mahdollistavat yläosan työntämisen alaosan sisään. Pensselien varsiin porataan pikkuiset reiät joista ne saa roikkumaan. Polkupyörän pinnasta saa passelin rautalangan ripustimeksi. Tällainen purkki syntyy työmaalla parissa minuutissa.
Kun käyttää pelkkiä öljylakkoja niin öljysäilytys on kaikkein
helppohoitoisin ja myös pensselille paras. Suurin osa
alkydilakoistakaan ei vierasta pellavaöljyä, mutta pensseli on
kuivattava erityisen hyvin ennen maalausta tai lakkausta ja
pellavaöljyn voi korvata joko kokonaan tai osittain pineenitärpätillä.
Uretaanilakoille tai muille koville aineille öljy ei käy, mutta tilalla
voi käyttää pineenitärpättiä joka on yhtä lailla rasvainen aine ja
säilyttää harjakset joustavina. Muista kuitenkin että mitä enemmän
säilytysseoksessa on tärpättiä, sitä nopeammin se haihtuu. Pellavaöljy
säilyy astiassa haihtumatta kuukausia.
Tikkurila suosittelee alkydimaalien ja -lakkojen kanssa lyhyisiin
säilytyksiin maalausvaiheiden välissä pensselin säilyttämistä vedessä.
Tällä estetään liuottimen haihtuminen, maalin hapettuminen ja
kuivuminen, mutta se ei sovellu pitkäaikaisempaan säilytykseen. Se myös
pilaa pellavaöljymaalien kiillon, niin että senkin vuoksi välttäisin
vettä ainakin perinteisten maalien kanssa.
Kyllästepensselit ja -sudit unohtuvat monesti johonkin seisomaan ja
öljy kovettaa harjakset käyttökelvottomiksi. Muista siis joko pestä
öljy pois myös kyllästyspensseleistä tai säilytä niitäkin öljyssä. Älä
kuitenkaan samassa astiassa lakkasiveltimien kanssa, koska pellavaöljykyllästetttä levittäessä pensseliin tarttuu paljon likaa ja pölyä joka
helposti siirtyy lakkapensseliin jos sitä pidetään samassa astiassa.
Säilyän omia pensseleitäni aina öljyssä. Säilyttelen myös samansävyisiä maalipensseleitä samassa astiassa: kunhan pensselin kuivaa hyvin, siitä ei tartu väärää väriä uuteen maaliin.
Jos käyttää pensseliä vain kerran vuodessa niin voi olla hyvä säilyttää
niitä kuivillaan väliaika, mutta kun omiani tarvitsen aina vähän väliä
niin en ole niitä malttanut ottaa öljystä pois. Vaihdan vaan aina
välillä öljyn purkkiin ja sivelen vanhan öljyn johonkin kapulaan
kyllästeeksi, ja pesen pensselit puolen vuoden tai vuoden välein.
Käytä aina öljymaaleille öljyä tai vernissaa, älä koskaan tärpättiä. Alla
olevassa kuvassa on pensseleitä jotka oli pitkään pellavaöljyssä ja
pärjäsivät hyvin, mutta sitten joku avulias talkoolainen laittoi ne
lakkabensapurkkiin "säilymään". Pellavaöljy muuttuu tuollaiseksi
inhottavaksi ryyniksi tärpätissä ja puhdistamisessa on hirmu homma.
Lakkabensiini ei ole kovin hyvä
pitkäaikaissäilytykseen edes liuotinohenteisille, mutta
pellavaöljymaaleille noin käy aina jos ne unohtaa lakkabensaan.
Pensselin puhdistus ja kuivaus
Jotta kaikki maali tai lakka saadaan pois, pensseliä pestään
pienessä määrässä liuotinta ja kuivaillaan ylimääräinen lakka tai maali
nukkaamattomaan liinaan tai talouspaperiin. Tätä toistetaan niin moneen kertaan, että tärpätti pysyy kirkkaana. Samalla pitää myös hieroa pensseliä kunnolla, että maalit tai lakat saa pois myös harjasten juuresta. Kannattaa kuitenkin käyttää useampi pikkuerä liuotinta ennemmin kuin vain huljuttaa yhdessä isossa määrässä. Kun enin lakka on saatu
pois, pensseli vielä pestään vedellä ja astianpesuaineella.
Vesipesu vie viimeisetkin lakat ja puhdistukseen käytetyn tärpätin
ja pensseli jää pehmoiseksi. Vielä tärpätistä märkään pensseliin
töräytetään runsaasti astianpesuainetta päälle ja saippua vaivataan
pensselin sisään hyvin. Jatketaan vaivaamista samalla kun huuhdotaan
pensseliä juoksevan veden alla. Temppu toistetaan muutamaan kertaan,
kunnes harjasten juuretkin ovat puhtaat. Tämän jälkeen suti
jätetään ilmavaan ja pölyttömään paikkaan kuivumaan, vaikkapa
lasipurkkiin harjakset ylöspäin. Luonnonharjaspensseleihin voi sitaista
puuvillalangan kevyesti pensselin kärjen ympärille niin että karvat
eivät lähde harottamaan kun suti kuivuu.
Pineenitärpätti on mielestäni rasvaisuutensa vuoksi parempaa ainetta kuin mineraalitärpätti (teollisuusbensiini). Se on pineenin ja kareenin seos ja ainakin nykyään Kiillon pineenitärpätti on aika eri ainetta kuin vanha Oulutärpätti. Minusta Sateenkaarivärien tavara on lähempänä oikeaa nykyään. Eli se ei ole aina sama aine, vaikka samalla nimellä myydäänkin.
Puhdistukseen käytän kanisteritärpättiä (siis mitä vain
Kiillon tai Teknoksen lakkabensaa jota saa yli 5 l astiassa). Se kun on
halpaa ja totta on, ettei kaikkeen kannata kallista pineeniä haaskata.
Mutta oikeat aineet oikeaan paikkaan.
Katastrofiapua
Jos pensseli on jo päässyt kuivumaan, niin sitä voi yrittää
sulatella tärpätissä. Laitetaan säilytysastiaan tärpättiä ja pensseli
roikkumaan sinne. Välillä voi varovasti leipoa harjaksia auki.
Valitettavasti kerran kuivuneesta pensselistä on vaikea saada enää
todella hyvää millään konstilla. Vaatimattomampaan työhön se saattaa
vielä kuitenkin kelvata.
Kuivuneeseen pensseliin auttaa myös maalinpoistoaine. Se on
kuitenkin pestävä korostetun huolellisesti pensselistä pois, koska
maalinpoistoaineen jäämät pensselissä pilaavat maalauksen.
Sanonta "laittaa pensselit santaan" on todella kuvaava sille että
"nyt ei enää metriäkään", hiekkaisella pensselillä ei maalata yhtään.
Toisinaan käy niin, että pensseli lipsahtaa liukkaista sormista maahan.
Jos työmaalla sattuu olemaan kyllästystöistä reilu astia kyllästettä,
helpoin tapa on huuhtoa pensseli siinä. Tärkeintä on päästä
huuhtelemaan pensseliä vapaassa öljyssä ja tärpätissä harjakset
alaspäin jotta hiekanmurut huuhtoutuvat pois. Missään tapauksessa ei
pidä yrittää vain pyyhkiä hiekkaa paperiin tai rättiin, koska sillä
tavalla vain leipoo muruset syvemmälle pensseliin.
Reilun tärpättihuuhtelun jälkeen pensseli pestään vedellä ja
saippualla kuten normaalisti yrittäen kuitenkin välttää veden
laskemista pensselin vastakarvaan, jottei vesi veisi hiekkaa
syvemmälle. Pahastikin hiekkaisen pensselin voi saada ihan kohtuudella
käyttökelpoiseksi. Viimeistelylakkaukseen tätä pensseliä ei kuitenkaan
kannata välttämättä käyttää, pahasti hiekkaantuneen pensselin harjasten
lomasta tahtoo aina löytyä joku muru lakan rumennukseksi.
Pekka