Tarvitsin pikkuisen sorvin taltankahvojen tekemistä varten. Kriteerit
oli, että laitteen pitää olla halpa, pikkuinen ja kevyt. Isompia
esineitä ei tarvitse saada sorvattua, mutta noita taltan, viilan ja
muun terätyökalun kahvoja on kiva tehdä.
No, halpa siitä tuli.
Kaikki osat on miljoonalaatikosta kaivettuja, yhtään osaa ei tarvinnut
ostaa. Pikkuinenkin se on, mutta piisaa taltankahvoihin. Ja siitä tuli
niin kevyt että sen voi nostaa hyllyyn odottelemaan päivää parempaa kun
sitä ei käytä.
Sorvi
on tehty jämäpuusta ja verstaan pätkistä. Pohjalevynä on pala vanhaa
pöydänkantta, jota höylätessä selvisi, että siellä on osa rimoista
visakoivua. No, kyllä mulle visakoivuinenkin sorvinjalusta kelpasi
Vaakajohteet
ovat saarnea. Aika paljon sirompikin mitta olisi piisannut, mutta tuota
nyt sattui olemaan. Reunaan höyläsin pienen koristehelmen keventämään
liika raskasta tunnelmaa.
Pystytolpat, takapylkkä ja
teränpitimen kelkka on tehty samasta koivulaudan jämästä. Keskimmäisiä,
liikuteltavia osia höyläsin aavistuken ohuemmiksi että ne liukuvat
johteiden välissä. Kokosin osat puristimilla yhdeksi paketiksi ja vedin
päätypulikat kiinni liimalla ja ruuveilla. Vaikka mielessä kävi tehdä
liitokset nurkkiin, niin tällä lailla mittatarkkuus on parempi ja homma
tuli nopeammin. Noiden liitosten vääntäminen käsipelillä olisi
kuitenkin mennyt multa jonkun millin osan vinoon ja kippuralle.
Kaiken
ydin oli tuo karan laakeri. Laatikosta löytyi messinkinen hela, jossa
oli tarkka 10 mm reikä läpi ja laippa toisessa päässä. Saattaa hyvin
olla joskus laakeriksi tarkoitettu. Itse karana toimii vanha romu 25 mm
oksapora, joka on hiottu tylsäksi ettei se uppoa työkappaleen päähän.
Kun
perusrunko oli koottu, porasin karalaakerin läpi takapylkkään reiän
pylkkälaakeria varten. Karalaakeria käytin ohjurina siksi että
laakerien akselit sattuisivat tarkasti samansuuntaisiksi. Samaa ideaa
käytin, kun merkkasin poran kiinnitysreiän keskipistettä, karalaakerin
läpi lyöden sekin sattui samalle pyörimisakselille. Sivuhuomautuksena,
että karalaakeria on syytä käyttää: vaikka porakoneen laakerit
kestävätkin hyvin poratessa, niin ne eivät yleensä kestä kovin suuria
sivuttaiskuormia. Nyt karalaakeri ottaa sorvauksen sivuttaisvoimat ja
poran laakerit vain päittäiskuorman.
Takapylkästä
olen oikeastaan aika ylpeä, se on melkeen haitekkiä ja kuulalaakeroitu
vielä. Laakeriputkena on vain pikku pätkä messinkiputkea. Itse kärjen
sorvasin 10 mm pultista, josta oli sahattu kierreosa pois. Viilasin
ensin vähän muotoa ja sorvasin kartio-osan nätiksi kiinnittämällä
pultin porakeneeseen ja sorvaamalla viilalla muodon hyväksi.
Toiseen
päähän otin palan 10 mm teräslevyä, josta sahasin vastamutterin. Siihen
tuli 10 mm kierre ja kiinnitysruuvien reiät. Kääntöpyöräksi otin pätkän
10 mm pulttia jonka toiseen päähän laittelin pienellä sokalla vanhan
vesijohtoventtiilin kääntöpyörän.
Koko pylkän juju on sen
kuulalaakeroinnissa: otin sopivan laakerikuulan ja pujotin sen
säätöruuvin ja kärjen väliin, jolloin kärki pyörii kevyesti eikä yritä
liiaksi pyörittää säätöruuvia auki. Lopulliseksi lukitukseksi
säätöpyörään otin vain jonkun sormimutterin, jonka kierteitin suoraan
koivuun ja jolla säätöruuvin saa kiristettyä.
Muut
kiristysruuvit ja vastaavat tuli tehtyä "loodasta" löytyneistä
sekalaisista ruuveista ja siipimuttereista. Suurimman osan joutui
kierteittämään uudelleen, kun pakkasivat olemaan tuumaisella
kierteellä.
Terätuki on irokoa, jostain laudanreunasta otettu
jämäpala. Alareunan vaaleampi puu on "läskiä", jota ei voi käyttää
esim. venehommissa, mutta tässä se passaa olemaan tuolla alhaalla ihan
hyvin. Käytin irokoa siksi että se kestää parhaiten kulutusta ja kun se
kuluu pois, niin pintaan voi upottaa metallilistan tilalle.
Korkeussäätöä ei ole, mutta toisaalta en sellaista juuri koe
tarvitsevanikaan nykyisellä talttavalikoimalla ja käyttötarkoituksella.
Pintakäsittelynä koko vekottimessa on pellavaöljy ja sen päällä shellakkaus.
Aluksi
ajatus oli tehdä vain hyvin yksinkertainen ja nopea viritys, mutta tää
on niinkun rukinlavan vuoleskelua, että aina siihen jonkun kruusauksen
keksii lisää
Alla vielä muutamia tällä tehtyjä taltankahvoja
Pekka
P.S:
tosta PUUsorvista on tullut jo aika monta kuittia kun olen kavereille
kertonut asiasta. Ei oo tahtonut mennä jakeluun että puusorvin voi
tehdä puusta