Mikä rakentamisessa on tärkeää? Miksi nykyihminen pitää uutta parempana kuin vanhaa, minne ovat menneet vanhat huonekalut ja rakentamisen ymmärrys ja ennen kaikkea, mitä se muille kuuluu mitä mä mun tontilla teen?
Miksi?
Mikä itu on vanhoissa materiaaleissa tai mikä on ”vanhan talon henki?
Miksi ylipäänsä vaivautua pohtimaan vanhojen materiaalien käyttöä, kun
kaupasta saa helposti ja halvalla uusia moderneja standardiratkaisuja
nopeasti? Voiko tosiaan olla ettei ihminen ole oppinut mitään
50-luvulta lähtien,? Eikö uusi ole muka parempi?
Vanhojen materiaalien paremmuudesta voidaan esittää muutamia
perusväittämiä, joihin – ainakin osaan – sisältyy myös paljon
tunteenomaista ajattelua. En edes yritä esittää, että ”perinteinen” tai
perinteisesti toteutettu ratkaisu olisi aina ja absoluuttisesti ainoa
oikea tai edes paras. Sen sijaan yritän perustella sen, miksi
perinteiset, yksinkertaiset ratkaisut ovat yleensä hyviä, pitkän päälle
edullisia ja turvallisia. Ja erityisesti soveltuvat vanhoihin taloihin
ja toimivat hyvin yhdessä vanhojen materiaalien kanssa.
Mitä vanhan talon kunnostamisessa ylipäänsä ajetaan takaa? Oma
ajatteluni lähtee liikkeelle yksinkertaisuudesta: rakenteiden
yksinkertaisuudesta, materiaalien yksinkertaisuudesta ja mahdollisimman
matalasta jalostusasteesta. Pellavaöljymaalin tekemiseen ei tarvita
kuin pellavaöljyä ja vähän pigmenttiä, eikä pellavaöljynkään saamiseksi
tarvita kuin pellavansiemeniä, prässi ja kattila vernissan keittoon.
Modernin maalin tekemiseen tarvitaan teollisuuslaitos. Lautalattian
saisi periaatteessa sahattua ja höylättyä vaikka käsin, mutta
laminaatti edellyttää prässejä, puristimia, liimoja, filmiprinttejä ja
jälkikäsittelyjä jotta päästään samaan kuvioon kuin mikä lautalattiassa
on luonnostaan.. Esimerkkejä on lukemattomia, mutta perusajatus takana
on, että mitä vähemmän raaka-ainetta on jalostettu (niin kuin ennen
tapahtui) sitä lähempänä ollaan alkuperäistä ajatusta.
Vanhat materiaalit ovat myös olleet 50-luvulle asti aina
huollettavissa. Vasta kovalevylle maalatut kaakelijäljitelmät ja
”paneloinnit” ovat ensimmäisiä materiaaleja jotka rikkovat tämän
kaavan. Samalla ne ovat myös ensimmäisiä teollisia jäljitelmiä aidoista
materiaaleista.
Tyypillistä suurelle osalle myöhemmin tulleista
jäljitelmämateriaaleista on ollut, että niitä on mainostettu ensinnä
edullisempina ja toisekseen kestävämpinä tai huoltovapaampina kuin
alkuperäistä. Ohut kulutuspinta pinnassa on joko suojannut halpaa
pohjamateriaalia huonosti tai sitten liiankin hyvin, jolloin pinta
kyllä kestää, mutta alla oleva materiaali ei.
Rintamamiestalojen osalta on vaikea välttyä kokonaan keskustelulta
siitä että mikä on aitoa ja mikä on jäljitelmää, koska tietyllä tavalla
ensimmäiset edulliset ja muodikkaat ”kansanmateriaalit” kuuluivat jo
materiaalikirjoon 40- sodanjälkeisistä ajasta lähtien. On siis vaikeaa
kieltää käyttämästä vaikka nyt halpaa kovalevylle printattua
panelijäljitelmäkuviota vessassa joka on alunperin päällystetty
kovalevylle maalatulla kaakelikuviolla. Jos ihan rehellisiä ollaan,
niin sellainen saattaa ajatuksellisesti sopia siihen vessaan paremmin
kuin seinien laatoittaminen tai jokin muu tyypillinen nykyajan
ratkaisu. Ero jäljitelmän, jäljittelyn ja mukaelman välillä on pieni.
Joskus jäljitelmä voi sopia vanhan kaveriksi paremmin siinä missä
perinpohjaisesti uusilla laadukkaillakin materiaaleilla tehty olisi
jopa ylikorjaamista.
Materiaalien kestoikä ja säilyminen erilaissa olosuhteissa
Perinteisiin materiaaleihin kuuluu huollettavuuden ja aitouden lisäksi
monikäyttöisyys ja kyky sietää erilaisia olosuhteita. On pelottavaa
kuinka paljon nykyisin rakennetaan taloja joiden koko olemassaolo
perustuu tekniikkaan: siihen että ohut höyrynsuojamuovi pysyy ehjänä,
että ilmastointi jaksaa pitää alipaineen talossa, että lämmitys on
päällä koko talon elinkaaren ajan, että salaojakaivon tai viemärin
poistopumppu toimii aina, että katolla kattopellin satojen
kiinnitysruuvien jokainen tiiviste pitää täydellisesti vettä. Aika
haaste?
Perinteinen rakentaminen ei tärväänny siitä että talo on
kylmillään, kunhan putket eivät pääse jäätymään halki. Yleisesti ottaen
rakentamien ei missään vaiheessa ole lähtenyt liikkeelle sokeasta
uskosta siihen että jokin kemikaali, tiiviste, laite tai järjestelmä
toimii. Perinteinen rakentaminen on ennemminkin lähtenyt liikkeelle
siitä että aika syö ja kaikki happanee ajallaan.
Talon elinkaari pitäisi laskea ennemmin noin sadassa vuodessa kuin
muutamassa kymmenessä. Tähän aikaan kuuluu väistämättä talon
väärinkäyttöä, ehkä olosuhteiden muutoksista johtuvaa asumattomuutta ja
varmasti jonkinasteista huoltamattomuutta. Materiaaleja ei koskaan
saisi laskea sen mukaan, että ne toimivat oikein vain täysin
optimaalisissa olosuhteissa vaan sen mukaan että talon elinkaaren
aikana vahinkojen tai laiminlyöntien mahdollisuus on todennäköistä tai
lähes varmaa
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi perinteiset puuikkunat ja verrataan
niitä uusiin. Vanhoissa ikkunoissa oli kynte jossa on lasi, sen päällä
oli pohjakitti, sitten lasi (lasitusnauloilla varmistettuna) ja sitten
pintakitti hyvin maalattuna. Uusissa ikkunoissa on maalattu puu, jonka
sisäpuolelle ajettuun huullokseen lasi on liimattu tiivistemassalla.
No, vanhassa ikkunassa ensin petti maali. Sen johdosta kitti alkoi
pikkuhiljaa murentua. Vielä kun kitti on murentunut aika loppuun asti,
lasia pitkin valuva vesi juoksee kyntteeseen ja sitä pitkin alas, mutta
ei koskaan jää seisomaan mihinkään eikä pääse sisälle asti. Lasin alla
oleva pohjakitti on vielä ainakin joiltain osin paikallaan ja vaikka
kaikki kitti olisi rapissut pois, niin lasi roikkuu mukana
lasitusnauloilla. Ja tällaisesta ikkunasta on vielä kunnostettavissa –
mahdollisesti vähän puuta vaihtaen –hyvät, tiiviit ja käyttökelpoiset
ikkunat.
Entäpä uusi ikkuna? Lasi on liimattu pokan sisäpuolelle tehtyyn
kyntteeseen. Ainoa asia joka estää lasia pitkin valuvaa vettä
vuotamasta lasin ja puun välistä sisälle ja rakenteisiin on
silikonimassa jolla lasi on liimattu kiinni. Kun se pettää, niin lasia
pitkin valua vesi vuotaa suoraan ikkunan ja puun väliin, hyvään
”taskuun” joka pysyy koko ajan märkänä, niin että puulla ei ole edes
teoriassa mahdollisuutta kestää. Mitä sanoo ikkunan tekijä? No
tietysti: ”kuule kyllä nämä nykyiset massat kestää niin hyvin että sitä
on ihmisten vaikea uskoa”. Kyllä vain. Ainaskin sata vuotta.
Vaikka tiiviste olisi kuinka hyvä, se pettää aikanaan. Suuressa osassa
moderneja rakenteita ei ole minkäänlaista sisäänrakennettua,
rakenteellista suojausta vaan suojaus perustuu vain maalin tai massan
pitävyyteen.
Itse tekeminen vai valmiin hankinta, uusi vai vanha?
Suomalaiseen perinteeseen hiipi jo varhain ajatus, että itse tehty
kangas on vain tämmöstä, ja sen paremman puvun pitää olla
vapriikinverkaa. Itse on tehty niin paljon että tehtyä on pidetty
halpana, halpa-arvoisena ja monin paikoin ihan häpeän aiheenakin. Sama
koskee vanhaa: huonokin uusi on usein suomalaisen mielessä parempi kuin
vanha ja kulunut, köyhyydestä muistuttava esine.
Monin paikoin nykyajattelussa kaikuu sodanjälkeisten aikojen pula ja
sen jälkeen 60- luvulta alkanut elintason nopea nousu, maaltamuutto ja
maastamuutto. Kun elintaso noihin aikoihin nousi huimaksi aikaisempaan
verrattuna, uudessa kaupunkiasunnossa oltiin mieluummin ilman
huonekaluja kuin tuotiin mukana vanhasta köyhyydestä muistuttavia
esineitä ja asioita. Samalla tavoin toimivat täällä lomailevien
ruotsiin muuttaneiden esimerkki: kukapa ei olisi ajanut Mosseaan
navetan taakse piiloon kun pihaan ajettiin uudella Volvolla.
60- ja 70-luvuilta on suuri määrä erilaisia kirjojen ja lehtien neuvoja
siitä kuinka hienosti vanhasta ja ummehtuneen näköisestäkin
vanhanaikaisesta kalusteesta saa ihan mukiinmenevän, kun sahaa siitä
silmiinpistävimmät vanhanaikaiset koristeet pois ja maalaa sen iloisen
värisellä Miranolilla pirteäksi.
Tänä aikakautena on tapahtunut valtava katkos oman historian,
kulttuurin ja perinteen arvostuksessa. Samalla tavoin kun köyhyyttä ja
vanhaa on haluttu piilottaa esineistössä ja huonekaluissa, sitä on
pyritty piilottamaan rakennuskannassa. On vanha hokema siitä että mitä
ryssä ei Helsingistä saanut sodan aikaan pommitettua, se viimeisteltiin
ihan itse 60-luvulla. Sen jatkeena muukin rakennuskanta on muuttunut.
Kun kaikilla kaupunkilaisilla on ollut hienot, sileät seinät, katot ja
lattiat elementtitaloissaan, myös vanhempaan rakennuskantaan on haluttu
samaa ilmettä. Seinät on levytetty maalatulla lastulevyllä tai
vähintäänkin revitty pinkopahvit ja tapetoitu uudelleen levyjen päälle.
Lattioihin on lirautettu kipsitasoite tai hakattu kovalevyt pintaan ja
vedetty lautalattian päälle linoleum- tai muovimatto.
Kaiken päälle elementtitalojen matalat huoneet ja öljykriisi tulivat
yhtä aikaa, jolloin korkeiden salien kattoja laskettiin
standardikorkeuteen ja levytettiin päältä. Matala tila tuntui yhtäkkiä
hienolta, kun kaupunkiasunnoissakin katot olivat tukkaa viistävän
alhaalla. Ja samalla muodonmuutos ”vanhanaikaisesta” ja
koristeellisesta vanhasta yhteismitalliseen matalaan ja sileään uuteen
oli valmis.
Paluu tästä uudesta alkuperäiseen ei ole aina yksiselitteinen. Kaiken
60- ja 70-lukulaisen repiminen olisi aivan samanlaista hävittämistä
kuin mitä tuona aikana harrastettiin, Vaikka näiden aikojen jäljiltä
säilytettävä on vähissä, jotain kaikuja voisi ihan hyvin siltikin
jättää. Meillä esimerkiksi alakerran pintamateriaalit on palautettu
samantyyppisiksi (ei tosin samanlaisiksi) kuin talossa alunperin on
ollut, mutta yläkerrassa 60-luvun jäänteet ovat saaneet jäädä, ja
saavat jäädä edelleenkin kun taloa kunnostetaan. Talon historiaa ei
pidä pyyhkiä pois eikä hävittää: satavuotiaita taloja ei saa uutena.
Myös 60-lukua ja sen hävitysvimmaa voi sietää ja säilyttää; sen
hävittäminen ”vanhanaikaisena” on aivan yhtäläistä tärvelemistä kuin
alkuperäinen 60-luvun hävitystyö. Jos kyseessä ei ole rakennusvirhe tai
vaarallinen rakenne, niin osia myös tästä ajasta voi hyvin ajatella
säilyttävänsä. 2030-luvulla se voi hyvin olla jälleen ihastelun aihe.
Ei ehkä kaikkea – mutta eipä kaikesta ole kaikkea koskaan säästetty.
Vahoihin materiaaleihin ja hyvään rakentamiseen liittyy keskeisesti ja
parhaimmillaan käsityön – jonkun tekemän käsityön – leima. Se ei
tarkoita sitä että jokaisen pitää sännätä metsään kaatamaan tarvepuita
ensi talven keittiöremonttia varten eikä edes sitä että jokaisen
pitäisi pinkopahvittaa ja tapetoida seinänsä ihanitte. Vanha talo ei
ole sen huonompi eivätkä talon omistajat sen kelvottomampia vaikka
kaikki ei olekaan ihan itte omista päreistä laadittua. Vaikka
jälleenrakennusajan taloissa olikin tyypillistä oma
hartiapankkirakentaminen ja kaiken tekeminen itse, aikaisempien aikojen
rakentamisessa oli hyvin yleistä – ja jopa toivottavaa – että
vaikeimmat työt teki alan ammattilainen.
Vaikka jokaisella ihmisellä oli tietty sisäsyntyinen ja tekemällä
opittu kosketus siihen miten erilaisia asioita tehdään, niin omat rajat
ymmärrettiin hyvin ja ammattilaisen työtä kunnioitettiin. Vaikkapa nyt
ikkunoiden tai ovien tekeminen oli selkeästi ammattimiehen työtä ja
nykyisin niinkin arkinen asia kuin (öljy)maalaus oli vain
ammattimiehelle pyhitettyä homma. Maalien osalta tehdasmaalit ovat
muuttaneet paljon ja tehneet maalaamisesta helppoa, mutta kenenkään ei
pidä kokea huonoa omaatuntoa siitä että vaikkapa ikkunoiden kunnostus
tai niihin mahdollisesti liittyvät puuyöt tuntuisivat ylivoimaisilta.
Kaikki on opittavissa: ikkunapuuseppä ei ole yhtään ihmistä kummempi
olento, ainoa ero on harjoituksen määrässä. Kohtuukuntoiset ikkunat saa
korjattua hyvin perustiedolla. Puutyön perusasiat osaava ihminen oppii
tekemään aika happamistakin pokista hyvät ikkunat. Mutta silti kaiken
yli: erityisesti ikkunatyöt ja muut suurempaa osaamista edellyttävät
hommat ovat usein sellaisia että nykykonttoristi saattaa helposti
tuhrata enemmän aikaa harjoitteluun ja koekappaleiden tekemiseen kuin
mitä menisi rahan tienaamiseen ammattilaiselle.
Mitä enemmän teen itse ja opin, sitä myötä opin myös arvostamaan
ihmisiä jotka aidosti osaavat tehdä asioita käsillään. Viiden vuoden
taukoamattoman puuveneiden kunnostuksen jälkeen tuntui houkuttelevalta
ruveta kunnostamaan taloja. Arvelin, että vaikka talonkin pitää pitää
vettä, niin ei sen sentään kellua tarvitse. Ylpeys kostautui
ensimmäistä reilu kaksi metriä korkeaa ikkunanpokaa kunnostaessa ja
nurkkaliitoksia käsin sovittaessa. Kun kuuden lehden sormiliitos
alanurkassa oli puoli milliä vinossa, ikkuna oli yläreunastaan jo monta
senttiä kierollaan. Vaikka arvelin että veneen kylkilaudan sauman nyt
saa pitämään aika vähällä höyläämisellä, niin ei sekään taito tuottanut
edes kelvollisia pokapuita, hyvistä nyt puhumattakaan.
En missään tapauksessa yritä pelotella ihmisiä tekemisen
vaikeudella, mutta samalla on ihan hyvä muistuttaa että oikeita
ammattilaisia on, ja teettämällä jonkun työn ammattilaisella omaa aikaa
voi riittää jonkun toisen työn tekemiseen paremmin tai useampien töiden
valmiiksi saamiseen. Ja toiselta puolelta katsoen itse tehty työ on
usein valtavan palkitsevaa ja saa kodin tuntumaan ihan toisella tavalla
kodilta.
Parasta mitä toivon kirjoituksillani saavani aikaan on se että ihmiset
opettelevat uusia asioita, löytävät käsillä tekemisen vastapainon
nykyelämän kiireelle. Jos on aikaa ja kärsivällisyyttä opetella uusia
(vanhoja) taitoja niin usein huomaa että niistä tulee tehdessä hyvä
mieli siinä missä saman asian tekeminen modernein, rationaalisin
menetelmin on vain työtä. Mutta siltikään ketään ei saa syyllistää
homman tekemisestä toisin. Saman työn voi teettää. Ei pidä pilata
perhettä eikä omaa mielenrauhaansa yrittämällä väkisin, mutta yleensä
kannattaa ainakin kokeilla. Yleensä huomaa suurimman osan peloistaan
olevan turhia, ammattilainenkaan ei ole ihmistä kummempi kapine.
Ja mikä tärkeintä: asioiden tekeminen käsityönä ei lopultakaan ole
järjettömän kallista ja se antaa todellakin sen oman leiman kotiin.
Käsin tehty kaappi, huonekalu tai koriste-esine on kuin aito
öljyvärimaalaus Anttilan kehyksessä roikkuvan tusinajulisteen rinnalla.
Oli kyseessä ikkunoiden kunnostuttaminen ammattilaisella, kaappien
teettäminen tai juuri sen puuttuvan huonekalun tilaaminen puusepältä
loputtoman huonekalukaupassa ramppaamisen sijaan niin siitä tulee hyvä
mieli. Sinulle itsellesi käsin tehty on jotain aivan muuta kuin
tehtaasta ulos puskettu tahna. Ja voin vakuuttaa että se ei lopultakaan
ole kohtuuttoman hintaista.
Kaunista alkuperäistä vai hienoa jäljitelmää?
Tällä aiheella tallaa varmasti kaikkien varpaille, joten on viisasta
sanoa heti alkuunsa että oikeaa, yleispätevää ja aina viisasta
vastausta ei ole. Mikä on alkuperäinen? Mikä on vanha? Voiko talon
historiasta noin vain kumittaa kolmekymmentä, viisikymmentä tai sata
edellistä vuotta pois ja itse asiassa väärentää sen tilalle uusi, oma
ja kaunis historia? Taloille on toki tehty paljon väkivaltaa: on
rakennettu lastulevyverhouksia, 70-luvun märkätiloja, lasivillapommeja
ja tehty virhekorjauksia. Selkeä rakennusvirhe on tietysti aika
suoraviivainen korjata ja poistaa, mutta minkä mukaan rakentaa uutta?
Tässä päästään taas siihen alkuperäiseen kysymykseen: mikä on ajan
henki, miten korjata vanhaa? Toki materiaaleilla voidaan vaikuttaa
moneen, mutta mitä niillä tehdä? Puutyöt ja rakenteelliset ratkaisut on
usein entistettävissä alkuperäiseksi (silloin kuin se on järkevää ja
tarkoituksenmukaista), mutta erityisesti tekniikan osalta joutuu usein
tekemään hyvin vaikeita ratkaisuja: ottaako retroa, vanhan jäljitelmää
vai kokonaan uutta?
Valintoja tehdessä pitää olla valmis miettimään sitä että mitä
tässä nyt ollaankaan tekemässä. Suoranainen museointi ei ole kovin
yleisesti tavallisten kotien korjaustapa, mutta vakkapa vanhoissa
puukaupungeissa ja yksittäisissä arvotaloissa ihan puhdas museointi ja
vanhojen maalien tai tapettien konservointi voi ihan hyvin ollakin
mahdollista.
Toisaalta valtaosa ihmisiä ei todellakaan halua kotimuseota, eikä ole
syytäkään säilyttää jokaista taloa primitiivisimmässä asussaan. Silti
on asioita, joita kannattaa pitää mielessä.
Vanhassa talossa on oikeastaan kaksi hyvää perustapaa: joko
vähäeleinen, tukevilla vanhoilla materiaaleilla tehty uusi tai sitten
kokonaan uusi, oman aikakautensa kestävä tuote. Jälkimmäinen ei
tarkoita uusinta pakettipuustellia vaan aidosti ajateltua ja
suunniteltua uutta, joka on oma, kestävä aikakauden kerros
rakentamisessa.
Kaikille on varmasti selvää, että ulkohuussit ja pyykkkipaljut eivät
enää sovi valtavirta-asumiseen. Niillä on mukava elämöidä mökillä eikä
ulkohuussi ole ollenkaan pöllömpi rentoutumispaikka pellon laidassa,
mutta yleensä nykykaupungeissa on pakko ottaa aika paljon tiiviimpi ote
asumiseen.
Keittiön osalta on helpointa olla asenteellinen, koska tietyllä tavalla
siihen kulminoituu monta muutakin yhteiskunnallista ilmiötä. Samalla se
kelpaa hyväksi esimerkiksi muustakin rakentamisesta.
Jos vanhan rakentaminen on vanhan ja yksinkertaisen
kunnioittamista, niin sen soisi olla sitä keskeisimmillään keittiössä.
Jos jäätelökone, suklaalähde tai mansikantröntinpoistokone eivät ole
henkilökohtaisia suosikkejani muutenkaan, niin aika vilpittömällä
mielellä voi sanoa että ne eivät todellakaan ole vanhan talon
keskeisintä keittiövälineistöä.
Toki, keittiötarvikkeiden ja pelkästään ruoka-aineiden määrä on
moninkertaistunut 50-luvulta, mutta omalta kohdaltani olen huomannut
että tavaramäärän räjähtäminen käsiin on ollut enemmänkin näennäistä.
Kuinka moni piilottelee vieläkin vaatehuoneessaan käyttämätöntä
leipäkonetta? Montako vekotinta on ostettu lahjaksi sen paremmin
pohtimatta sen tarpeellisuutta? Kuinka monta kippoa käytetään edes joka
joulu?
Vaikka aihe menee jo kirkkaasti rakentamisen ohi, tiloja
suunnitellessa kannattaa usein miettiä, että onko esimerkiksi
säilytystilan ehdoton maksimointi aina välttämätöntä? Toki tilaa
saadaan repimällä kaikki vanhat kiintokalusteet ja purkamalla puuhellan
pois kaapistorivin tieltä, mutta samalla hukataan ne erityispiirteet
jotka tekivät vanhasta keittiöstä erityisen. Saadaan aikaan
massakeittiö, joka voisi olla missä hyvänsä. Ei ole välttämätöntä
ajatella että jollain tavalla nykystandardiksi muodostuneet kodin
vekottimet olisivat se ehdoton minimi jota ei voi alittaa. Miettimällä
tarpeitaan tai tavaroiden tarpeellisuutta voi päästä ratkaisuun, jossa
ne vanhan keittiön erityispiirteet säilyvät ja samalla saattaa ja
päästä eroon ylimääräisestä ryönästä.
Samalla tavalla voi yrittää mieltää muitakin tarpeita talossa:
vaikka nykyihmisen kaikkia vaatteita ei saakaan enää mahtumaan yhteen
itsekseen seisovaan kaksioviseen vaatekaappiin, niin voi silti miettiä
mitä muita vaihtoehtoja on kun kuusi metriä Kirenaa seinällä.
Vastaavia esimerkkejä on paljon. Kyse ei ole uuden kieltämisestä, vaan
kyseenalaistamisesta. Jos nykyelämä ei tunnu mahtuvan vanhoihin
raameihin, niin voi olla syytä miettiä onko vika raameissa vai
nykyelämän yltäkylläisyydessä. Jos on tehnyt valinnan vanhan talon
eduksi yksinkertaisuuden perusteella, niin samaa yksinkertaisuutta voi
ihan hyvin soveltaa koko elämässä.
Eikö se olekaan ihan jokaisen oma asia?
Tiedän että on olemassa paljon ihmisiä joiden mielestä omalla tontilla
saa tehdä mitä vaan ja sihen on ihan turha kenenkään muun tulla
sanomaan. Tätä sopii kunnioittaa, mutta vain tiettyyn rajaan asti.
Niistäkin ihmisistä jotka jyrkimmin puolustavat omaa päätäntävaltaa
moni aivan varmasti vastustaa parveketupakointia, jätteenpolttovoimalan
rakentamista omaan pitäjään tai autoromuttamon muuttoa naapuriin. Moni
niistä samoista ihmisistä myös päivittelee Hesarin "Kadonneet
korttelit"-sarjassa hävinneitä arvokortteleita tai mana rumaa Enson
päärakennusta Kauppatorilla. Ymmärtämättä että se on osa aivan samaa
ilmiötä: oman maan kansallisvarallisuuden, kulttuurihistorian ja
lähiympäristön siirtämistä eteenpäin yhteisössä. Kollektiivista
käsitystä kauniista ja rumasta, hyväksyttävästä ja vältettävästä,
hyvästä ja pahasta.
Jokaisen talo on oma, mutta yhdessä ne muodostavat osan tämän maan
niin henkistä kuin ihan rahallista kansalisvarallisuutta, sitä
omaisuutta jota kutsutaan suomalaisuudeksi. Sanon ihan suoraan, että
minusta on vähän jokaisen asia miten sitä yhteistä omaisuutta
hoidetaan.
Aika raju väite, mutta perustelen sen muutamalla kohdalla:
Yhteinen rakennusympäristö ja estetiikka
Käy kävelyllä pientaloalueella, jossa on kaikenlaisia taloja. Huomaat,
että jotkut taloista ovat kauniita, toiset yhdentekeviä ja kolmannet
aika rumia. Oikein kaunis talo on asuinalueen koru, jota jää katsomaan
pidemmäksi aikaa. Vielä upeampaa on kulkea alueella jonka kaikki talot
ovat kauniita. Vanhat puukaupungit ovat paikkoja, joissa on sielulle
ruokaa, joissa tulee turvallinen olo.
Tiesittehän että koko Tallinnan vanha kaupunki piti jyrätä maan tasalle
ja tilalle rakentaa funktionaalinen itäblokin asuinlähiö?
Neuvostoliitolla vain loppui raha kesken, ja työ jäi tekemättä.
Minkälaisena menetyksenä se koettaisiin tänä päivänä?
Taloja, ympäristöjä ja yksittäisiä rakennusosia on syyytä
säilyttää. Pelkkä uusi pientaloalue on pilkottu, pirstaleinen tila,
jossa ei ole sen paremmin kokonaisuuksia kuin paljolti näitä
asuinalueen korujakaan. Silmä ei tartu mihinkään. Tämän vuoksi olisi
tärkeää että kerroksellisuus, eri aikakaudet ja monipuolisuus säilyvät.
Se on sielulle ruokaa. Vanhojen talojen vuoraukset pakettitalon
näköisiksi köyhdyttävät tätä rikkautta. Eivät toki niin paljon kuin
vanhan purkaminen kokonaan, mutta silti riittävästi viemään
kiinnekohdat ympäristöstä.
Rakennustekniikka
Uuden ja vanhan sekoittamisessa on paljon ongelmia. Tämän
osoittavat sadat virheet lateksimaalien, muovipussikorjausten,
flättäkatto-elintasosiipien ja lastulevytysten saralla. Virheitä on
tehty vuosikymmeniä ja minusta 60-70-80-lukujen kokeilut uusilla
materiaaleilla kannattaa pitää kirkkaina mielessä kun aletaan
korjaamaan vanhaa uusin menetelmin. Se mikä toimii kokonaisuutena
kokonaan uudessa talossa ei ole lainkaan niin yksinkertaista monistaa
pala kerrallaan vanhaan taloon.
Näitä rakennusvirheitä on toisteltu riittämiin tälläkin palstalla eikä
ole tavetta luetella nitä kaikkia, mutta on hyvin, hyvin tärkeää oppia
vanhasta.
Olen kunnostanut puuveneitä kymmenkunta vuotta ja kunnostaessa näkee
aina sen miten vanha korjaus on toiminut tai ollut toimimatta. Jokaisen
veistäjän pitäisi korjata ensin tusina veneitä jotta pystyisi näkemään
miten ei ainakaan pidä tehdä. Sama koskee taloja: mummolan lasivillat,
kavereiden levytykset, prakannut talotekniikka, oman talon virheet,
kaikki luetut esimerkit ja nähdyt virheet kertovat paljon siitä miten
ei pidä tehdä. Siitä on syytä ottaa opiksi. Ja samalla kannattaa
suhtautua ihan yhtäläisellä epäilyksellä kaikkiin uusiin ihmeaineisiin
tai maailmanuutuuksiin, koska niitä ei kerta kaikkiaan ole testattu.
Vanhat rakennusosat ovat erilaisia kuin uudet. Vaikka ikkunoiden
pokajako säilytettäisiin, niin ulkonäkö on silti eri. Vanhat rakenteet
näyttävät kauniilta vanhoissa taloissa ja ne toimivat yhdessä vanhojen
rakenteiden kanssa. Niillä on myös hyvin vaikeaa tehdä peruuttamattomia
virheitä.
Muodin muuttuminen
Nykymuoti muuttuu aivan liian nopeasti, ainakin talomittakaavassa.
Olisihan se tietysti hienoa rakentaa uusi moderni keittiö kolmen uoden
välein, mutta se ei ole järkevää. Mitä uudenaikaisemman ja erilaisemman
näköinen jokin muotijuttu on, sen vähemmän se kestää aikaa. Tästä ovat
esimerkkeinä vaikkapa ne lättäkatto-elintasosiivet, mineriittilevyt,
Karaattilevyt tai jopa seinien pinnoittaminen pellillä. Samaan tyyliin
voi laittaa mustat puunsuojaikkunat tai sisätilojen levyttämiset yltä
päältä.
Ekologia
Tämä kuuluu sekä muodin muuttumiseen että kaikkiin muihinkin kohtiin.
Mitä parempia, laadukkaampia ja matalammin jalostettuja
rakennustarvikkeet ovat, sitä parempi on niiden ekolginen tase. Mitä
useammin materiaalit vaihdetaan joko muodin muuttumisen tai osien
loppuun kulumisen takia, sen enemmän luonto kärsii - ja me kärsimme.
Ilmastonmuutos on liian muodikas puheenaihe että siihen kannattaisi
mennä sen syvemmälle tässä, mutta kukaan tuskin kiistää etteikö
ilmastonmuutos olisi yhteinen asia eikä vain jokaisen yksityisasia.
Ekologiaan kuuluu myös ihmisen hyvinvointi talossa. Vanhoissa
rakennusosissa on varsin vähän myrkyllisiä, ympäristölle tai ihmiselle
vaarallisia materiaaleja tai ongelmajätteitä. Uusissa tällaisia
varmuudella turvallisia materiaaleja on varsin vähän.
Mitä tulee jätteen määrään, niin hyvin moni meistä on vienyt
kaatopaikalle peräkärryn tai vaihtolavan toisesa jälkeen ajattelematta
että se on enemmän jätettä kuin mitä normaali perhe tuottaa vuodessa.
Rakentaminen on suurimpia kotitalousjätteen lähteitä ja suurimpia
kotitalouksien luonnonvarasyöppöjä.
Jatkumo
60-luvun Suuren Hävityksen jäänteitä katsellessa monelle tulee
mieleen että kunpa jollain olisi ollut järkeä silloin. 2030-luvulla
moni ajattelee samaa meidän ajastamme. Ne alkuperäiskuntoiset
"pilaamattomat" talot joita nyt metsästetään ovat muutaman kymmenen
vuoden päästä aikalaisten mielestä meidän nykypäivämme pilaamia.
Perintöä jota on jo valmiiksi vähän jätettävänä on syytä vaalia
erityisen tarkasti.
Tämän lisäksi on olemassa vielä yksi hyvä syy, henkilökohtaisempi. Se
on työ, käsityö ja taito. Taito ei näy vain mahonkiviilutetussa
jugend-piirongissa, se näkyy yksinkertaisissa rakenteissa, vaikka vain
siinä miten hirsiseinä pysyy kasassa tai miten nerokkaasti vanhat
ikkunat kestävät talon vääntymisen särkymättä. Sitä on syytä
kunnioittaa ja siitä on hyvä ottaa mallia.
Sen lisäksi ei ole lainkaan yhdentekevää kuka sen käsityön tekee.
Teollisia tuotteita tulee tehtaasta kuin sudelta paskaa, eikä niillä
ole nykyihmiselle arvoa. Yksi ihminen tekee useamman kymmenen
lastulevypöydän sarjan päivässä parissa jossain kiinan tehtaassa.
Samassa ajassa yksi ihminen tekee käsityänä vain yhden esineen.
Täällä kotosalla käsityönä tehdyt esineet varmistavat sen että taito
säilyy ja työ säilyy täällä. Halpatuontitavaraa ostaen varmistaa vain
sen, että kolmenkymmenen vuoden päästä täkäläinen pääelinkeino lienee
pyykin varasteleminen naapurin naruilta; muuta ei ole jäljellä.
Syitä tulisi varmaan mieleen paljon lisääkin, tässä päällimmäiset. Aika kuivata vaahto suupielistä.
Pekka